10 august 2006

Ekte fotballidioter

"Fotball handler ikke om liv og død, det er mye viktigere enn som så."

Jeg snakket i dag med en fyr som må ha hatt det som livsmotto. Han har vært singel i fire år nå på grunn av en fotballkamp.
Det var, som sagt fire år siden. Vår fotballglade venn skulle på avskjedsmiddag med dama. Hun skulle avgårde på folkehøyskole. Telefonen ringer, og det er en kompis som spør om vår venn vil være med til Sogndal for å se saftkokerne prøve seg mot Engas tapre soldater.
Kort tid senere har vår venn sin kjære på tråden og forteller om sine planer. sSvaret var kort og presist "Ja, du får ha det fint da."
Vi menn er ikke verdens beste til å tolke signaler, men i ettertid har vår venn skjønt at der og da ble han dumpa. Da jeg spurte hvordan han følte det, svarte han "Topp! Enga vant jo 2-0!"

Når vi er inne på saken.
Faren til en kompis av meg kom ikke til fødselen fordi det var VM-finale... Min kompis har i ettertid sagt at han hadde glatt gjort det samme.

Og til slutt et bevis på at fotball handler om mer enn liv og død:
Fetteren til en kamerat av meg er ihuga United-supporter (Glory, glory!) og var på fotballferie i London.
Dette var på den tiden Chelsa var et møkkalag uten rubler og David Seaman var Arsenals siste skanse.
Som sagt - her skulle man se fotball, og i mangel på andre kamper, ble det Arsenal mot et eller annet lag.
Plassene de fikk var i svingen midt i Gunners-land, til stor ergelse for vår venn, men han hadde en plan.
Litt ut i annen omgang reiser han seg, kaster av seg jakken og åpenbarer United-drakta. Deretter begynner han å synge:
"If you all hate David Seaman - clap your hands!"
Kort tid etter var han på plass i Highburys fyllearrest for å se resten av kampen uten å risikere liv og lemmer.

Søndag er det Enga-Brann, og jeg bor på rom med en bergenser - dette lover godt!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Altså, jeg forstår dem alle veldig godt - selv om jeg er veldig sløv med å se kamper på stadion sjøl. Jeg hadde aldri i livet vært med på noen barnefødsel under f.eks de to siste års serieavslutninger i Tippeligaen.

Åsmund sa...

Jeg hadde nok ikke engang vært med på min egen fødsel under de to siste serieavslutningene...

Anonym sa...

Er den dama og den fyren som ikke kom på fødselen fremdeles ilag?

Åsmund sa...

Jada, herr og fru Ødegaard er fortsatt lykkelig gift ;)