23 februar 2007

Bra koneemne pga pakking?

Prepost: Av og til er det enkelte samtaler som tar helt sin egen vei på msn, dette er en klassiker allerede.
Samtalen er mellom meg og Åshild og handler om pakking til hyttetur og kjønnsroller.
Takk Åshild, for mange morsomme samtaler!

Åshild: e sol treg m pakinga eller?
meg: litt
- det betyr bare at hu planlegge godt!

da e a et godt koneemne
- så det er din definisjon?
- nei.. ikke bare det, men det er absolutt en fin faktor


Meg: så hvor lang tid bruker idealkona på pakking for en helg?
- spørs hvor mange unger det er og om bikkja er stueren. men altsa, om pakkingen tar lang tid fordi man har glemt å vaske klær eller noe blir det minus
det er viktig at det skjer gjennomtenkt, men også effektivt
- seff er tøy som "plutselig" må vaskes en dårlig deal, men hvis man ser stort på det kan man jo si at klesvasken kjærringa tar tre dager i forveien med tanke på at de klærne skal med på hytta, begynner jo pakkinga der
- nei. nå må vi itj bland forberedende og utøvende her. viktig å holde begrepene fra hverandre. å i dagligtale vil jeg si at begrepet pakking omtaler den utdøvende delen av pakkinga
pakking kommer jo av ordet å pakke. ikke å vaske
- da kommer du med en motsigelse. Du sier at lang pakketid er bra koneemne, men slik du legger det fram er faktum motsatt, fordi ei bra kone har planlagt så godt og tilrettelagt at selve pakkinga bare burde ta ti-femten minutter...
- nei. da vil huset være rotete lang tid i forveien. du e så kortenkt! det kan fortsatt ta tid å finne alt fram fra sine faste plasser og pakke det ned på en god måte
- du har et poeng

Meg: men hva om man har et slags "fast plass" for midlertidig oppbevaring av saker - som f.eks skal pakkes...
- lite tids- plass- og barneeffektivt
vil ikke at poden tilfeldigvis ska skjer sæ på tur-kniven fordi det va "praktisk" å legg den fram, vil vi!?
- kniven er mannens ansvar å ta med uansett, og han har den i boden
- en hver skikkelig dame har sin egen kniv.
- nei
- jo
- kjøkkenkniv, ja
men man har jo en gammel, sløv kniv på hytta
skiva blir kanskje enten bare smuler, eller tjukk som en pensumbok - men det er jo litt av skjarmen
- mor bruker ikke sløv kniv når hun skal lære jentungen å spikke.
- det er far som lærer poden å spikke
- ja. og mor lærer jentungen
- neinei... far har ansvar for spikking, kjøttsteking (store kjøttstykker) og bildekkskifting
på det siste punktet ser jeg at jeg kommer til å svikte, men
- hahaha, ska vis dæ dekkskifting æ
- sol er nok best av oss på dekkskifte...

Meg: da er sol ferdig, det tok ca en halvtime
- det er akkurat passe siden hun verken har unger eler bikkje
- hun har meg, da...
- haha. sant nok
du teller egentlig mer som hund enn som unge
- fordi jeg er hårete?
- du kan det med å vær bikkje!

Deretter sporet samtalen over på hvordan jeg hadde sett ut som bikkje som står å skraper på hyttedøra for å dra på tur og til slutt ble det sent og vi la oss... Got to love msn...

1 kommentar:

Jey Lu sa...

hvor skal dere? :)