02 januar 2007

Madras

Allerede da jeg var liten var det en liten dikterspire inn i meg.
Jeg vil ikke påstå at spiren har grodd så mye, men det var noe der engang.

Da jeg var ganske så liten hadde vi data. På denne dataen med en harddisk på 0.5 mB satt unge Solberg ofte og skrev smådikt. Disse diktene som jeg skrev hovedsaklig i alderen 4-7 år skal jeg legge ut så alle får nytelsen av disse poetiske mesterverkene.
Planen er å legge ut et dikt i uken - et slags "ukens dikt". Diktene blir presentert slik de ble skrevet og noen dikt vil få en liten forklaring eller analyse.

Jeg vil også legge til at oppfinneren av
"Ravisk" ikke er mannen bak Dødssøt, Dans åppå bore og E-orde, men meg. Alt er skrevet slik det uttales. Et eksempel er "De" som betyr "Det"
Da erklærer jeg det poetiske hjørnet for åpnet.


madras
madras kan man vile på og sove på og lige på og leke på
og tule på
og jeme tin uner og site på og lære på den og tenke på den
og hade såm dyne
og hade såm pute og lage hytter og hade såm teper og rule seginidde
og ha de åver sei og kan se åp i lufta fra de og man
kan bryte fra det


I dette diktet viser jeg hva man med fantasi og kreativitet kan få ut av en madrass.
Jeg appelerer til det enkle og til det å kunne nye livet. Diktet har en stressende og gjentakende stil, og har faktisk ikke et eneste punktum eller komma, men det har pauser som får deg til å stoppe opp og tenke over akkurat den siste linjen.
Kort oppsummert er dette et feel-good-dikt om gleden ved det enkle.

8 kommentarer:

Elisabeth sa...

Stående applaus fra dette hjørnet.

Anonym sa...

Hei Åsmund:)

Det var et søtt lite dikt. Gleder meg til å lese flere ifra deg.


M

Anonym sa...

Er det slik å forstå at du inviterer på pokerlag, eller er du bare stor i kjeften hos Esquil? :D

Anonym sa...

Jeg likte diktet godt, jeg skal leite opp madrassen min nå med en gang. ;)

Godt nytt år, kaninen!

Anonym sa...

nå har du vist to sider av deg som jeg synes du gjorde bedre enn Ivar (som for øvrig er deltidsstudent på samme studieprogram som meg). det ene er din enda mere konsekvente bruk av fonetisk skriving, og det andre var jo å være Ravi himself! :D stå på Dnumså, jeg gleder meg til flere barnlige dikt

Kristin Storrusten sa...

Jeg kan sverge på at jeg har lest dette før?
Mulig det kjem åsmund-diktet til meg fra årboken.. Det er en klassiker.

Åsmund sa...

kristin: mail det diktet, så kommer det. porresten stemmer det godt at du har lest det før... jeg har juksa litt...

j.lu: vi må titte på dvd-en snart...

iversen: jeg er stor i kjeften når det gjelder poker. hvis du er med, er jeg med.

mia, IC og sexy: takker og bukker.

Anonym sa...

Jeg er alltid med.