10 januar 2007

Ukas dikt: bilet

Jeg innser at "ukens dikt" kommer en dag for sent, men det får dere bare ta rennafart og drite i. Jeg legger meg ikke flat allikevel.
Ukens dikt heter bilet og det kommer i den forbindelse at det var kontroll på trikke i dag.

bilet
Bilet bruker alle ikke di
Såm jåber
Dær og
På tåg jør man de alle må de
På trik må man de
På bus må man de
På tebanen må man de

Dette er et sterkt samfunnskritisk dikt. Jeg henger ut alle som ikke bruker billett på offentlig transport - bortsett fra dem som jobber der, da...
Det er et ironisk dikt. Jeg sier selv at alle bruker billett og at man må det, derfor sier jeg altså hva som er normen i samfunnet. Man bruker billett. Derfor henger jeg ut de som ikke bruker det.
Et virkemiddel jeg bruker er gjentakelse. På den måten hjernevasker jeg de som sniker og sørger for at de blir hengt ut lengst mulig.
Jeg håper dette diktet gir et spark bak til alle snikere!

1 kommentar:

Anonym sa...

Kult dikt. Falt spesielt for "Dær og/På tåg"-rimet.