14 juli 2006

Barndommens grønne eng er død

Det er deilig å gå barbeint. Man kjenner det myke gresset som kiler deg forsiktig under foten før du setter hele foten ned på det kjølige gresset. Et gresstrå stikker opp mellom tærne, sånn for å si "Hei på deg" og man smiler tilbake til gresstrået.
Det er noe bekymringsløst over å tasse rundt på en plen barbeint. Det minner om barndommens grønne enger og det føles like mykt nå som da du løp rundt naken på plenen hjemme og badet i sprederen.

Brått var idyllen over. Jeg ble vekket til live igjen i en verden fylt av ondskap og dritt. Vekk var sprederen og fuglekvitteret var byttet ut med trafikk. Himmelen ble fylt av skyer, og gresset vil aldri bli så grønt det en gang var.

Jeg ønsket et sekund det var en brunsnegle.

Brunsnegl, også kalt Iberiaskogsnegl fordi den opprinnelig stammer fra Iberiahalvøya har fra rundt 1988 spredd seg i de sørlige delene av Norge. Brunsneglen har en stor forplantningsevne og er blitt en stor plage for hageeiere. Det forskes nå på hvordan sneglens utbredelse kan hindres.
Brunsneglen kan legge opptil 400 egg. Eggene legges under mose og kvist i juli/august og trenger noen uker før larvene klekkes. Brunsneglen spiser levende planter, hageavfall og døde artsfrender. Den blir også kalt mordersneglen.
Dør en brunsnegl, tar det ikke lang tid før flere andre brunsnegler kommer og begynner å spise av den.

Brunsneglen har et gult slim. Dette ser man tydelig hvis man avliver sneglen i varmt vann. (hentet fra wikipedia)

Jeg kikker bort på Timon, bikkja til familien min i Lillesand som vi bodde hos og konkluderte:
Det var ikke en brunsnegle jeg nettopp hadde tråkket i.

Jeg løftet foten og ble stående som i sjokk. Jeg kikket ned på den flate hundebæsjen i gresset før øynene bevegde seg mot undersiden av foten min.
Det var sant.
Det hadde skjedd.
Jeg hadde tråkket i den.

"Hent hageslangen! Såpe! Desinfiserende middel! Hent ren sprit! Hell det over og tenn på! Kan noen kappe av meg beinet - nå!?!"

Rett ved min side sto to personer som jeg trodde elsket meg. Min kusine og min kjæreste. De lo.

Jeg hadde tråkket i en hundebæsj.

1 kommentar:

Tone sa...

hehe=)