06 februar 2007

Historien om et navn

prepost: (hentet fra norskenavn)
Åsmund
Betydning: Beskyttet av Gud
Forklaring: Guttenavnet består av navnedelene ås og mund, hvor ås er utledet fra det norrøne ordet "ás" som betyr "gud", mens mund er utledet fra det norrøne ordet "mundr" som betyr "beskytter/verner".
Navnedag: 6. april

Jeg heter altså Åsmund, et navn med en ganske så pompøs betydning. Nå skal jeg fortelle om hvordan jeg fikk dette navnet.

Jeg var lidenskapelig tilhenger av Sesam stasjon da jeg var liten. Kanskje fordi det tilfeldigvis var det som gikk på barne-TV, kanskje av dypereliggende årsaker. Uansett var yndlingskarakteren min Bjarne Betjent.
Jeg pleide å sitte foran TV lenge før det begynte, og jeg så hele rulleteksten. Det var nemlig noe på rulleteksten jeg likte å se. Personen som spilte Bjarne Betjent het nemlig Åsmund - Åsmund Huser.

Vi hopper nå noen år tilbake. Det var 1986, på barne-TV herjet Portveien 2. Min bror elsket det, og særlig Raffen - giraffen. Min mor var gravid og både hun og fatter'n tenkte sikkert på navn og andre praktiske ting som må ordnes rundt en fødsel.
Uansett, Raffen ble spilt av Åsmund Huser, samme Åsmund Huser som senere skulle spille Bjarne Betjent. Det var under rulleteksten til Portveien 2 at foreldrene mine først så "Åsmund" og begynte å tenke seriøst på det.

Noen år senere sitter jeg å ser på Sesam stasjon og mutter'n sier til meg: Du vet at du er oppkalt etter Bjarne Betjent, du.
Jeg ble rett og slett ganske så happy og skrøyt en stund av det.

Slik har det seg at jeg indirekte er oppkalt etter Bjarne Betjent, og beklager alle "Bjarner", men jeg er glad de valgte skuespilleren...

Dette var aldri ment som et "meme", men det hadde jo vært artig å sett noe liknende fra Espen, Jannicke og Elisabeth.

8 kommentarer:

Elisabeth sa...

Søte deg=) Jeg klarer aldri å motstå en utfordring! Im on it=) Kommer i løpet av dagene.

Jey Lu sa...

jeg forstår selvsagt virkningen av "meme", men hva er det egentlig Åsmund? Jeg må si Max Mekker er og blir sjefen.. Jeg lever i samme trua, Jon Ludvig, Mekker Max. (jaaa, jeg vet det ikke rimer, men var ikke planlagt heller... :P)

men - godt å vite at du er beskyttet..;)

Anonym sa...

heheh, min navnehistorie finnes ikke interessant, dessverre. :D riktignok har jeg nedt opp med et ganske langt og kronglete navn, men mellomnavnene mine har jeg ikke lyst til å dele med www-verden enda. det sto visst mellom espen og eirik. jeg er veldig glad for at valget falt på espen, det andre alternativet tatt i betraktning, men kunne jeg fått velge selv er det nok en del andre navn jeg hadde foretrukket. åsmund er nok blant dem.

Anonym sa...

uff, ble litt skuffa da jeg gikk inn på sida (norskenavn), for å sjekke hva navnet mitt betydde. de hadde ikke lagt betydningen av det, men i følge statistikken var det populært rundt 1950-yallet, og siden den gang har det bare daaaalt nedover...

jeje, better luck next time! ;-P

Tine sa...

Jeg heter Tine fordi det er kort og enkelt og ikke betyr noen ting i det hele tatt.

Hvor nedtur tror du ikke det var å få vite?

Åsmund sa...

Elisabeth: Ser du har tatt ufordringen på strak arm... din var jo verdt å høre også.

J.Lu: Meme er sånn blogge-nerde-kjedebrev ting...

Ivers: Spørsmålet er ikke om navnet ditt er klart for www, men om www er klar for navnet ditt...

Sol: Tipper det noe av det samme med mitt navn...

Tine: Kjedelig, da... ganske barnslig navn også ;)

Andreas sa...

På engelsk betyr Tine "brodd" eller "pigg". Så noe betyr det iallefall :)

Andreas sa...

Sol betyr faktisk "hus" ;)