08 mars 2007

Betraktninger fra Nord

Selv om jeg av enkelte nok kan oppfattes som en typisk, sentrumsenterert, arrogant Oslogutt ("Jeg kommer fra Oslo, Norges eneste by"), er det faktisk ikke tilfelle.
Jeg vet at landet ikke begynner utenfor Ring 3 (selv om jeg roper "For en gjeng med bønder!" mot bergensere og trøndere under fotballkamp, og selv om jeg når jeg tegner Norge av og til slutter omtrent ved Mo i Rana og mener det er nok) er faktisk dette ikke faktum.

Norge er et langt land, og selv om jeg har mine fordommer mot andre landsdeler (slik alle landsdeler har fordommer mot Oslofolket), vet jeg at vi tross alt ikke er så ulike og at Norge ikke betyr Østlandet. Eller er det det jeg tror...
60
Med disse øynene skal jeg nå gi dere noen betraktninger om Nord.

  • Alta og Hammerfest har faktisk noe man kan kalle "sentrum"
  • Det finnes steder med høyere fartsgrenser enn innbyggertall.
  • Skoler med like mange elever tilsammen som en "vanlig" klasse på Østlandet eksisterer faktisk.
  • De er faktisk litt trivelige (selv om jeg vet ikke om 10 år på en slik skole er noe for meg)
  • Alle som bor i Nord-Norge er ikke samer.
  • De er heller ikke fiskere.
  • Snøscooter er stort hos ungdom fra 10 til 60.

Beklager rotete post, men noen dager med en del opplevelser uten internettmuligheter = for mye å blogge om når sjansen byr seg.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg føler meg truffet, på alle punkter bortsett fra nr. 1 og nr. 7. Takk Åsmund.

Cecilie sa...

Hei på deg kjære nording- rockeren!
likte stilen i siste post jeg, skjønner greia med mye opplevelser og lite internett.. ville bare si at vi lever, og at info- tour tar a! lykke til videre!:)
Cecceless- mosekos

Anonym sa...

har du fått testa snøscooter enda, da? ;) *kyss*

Åsmund sa...

Eivind: Sett i forhold til hva andre byer kaller "sentrum" må alta og h.fest få lov - ogsnøscooter er det store...

Cecc: Takker og bukker - full rulle!

Sol: Nei :(