15 september 2006

Du vet hva det gjelder...

I årboka fra folkehøyskolen står følgende å lese om undertegnede:
"Åsmund er både lett og kjekk å bli kjent med. Dessverre har han nok blitt mest kjent for den sinnsyke snorkinga. Åsmund snorker så sementen i veggene på Midttun (internatet) preller av." - det var kanskje ikke tilfeldig at jeg halve året delte rom med en døv person.

Ja, jeg snorker! Jeg snorker helt sinnsykt høyt også. Jeg har blitt sammenliknet med aggregat, skrutresker, jernbane, trykkluftbor og det som værre er.

På en leir skulle en kamerat, inn i teltet vårt for å hente noe mens jeg sov. Jeg snorka (som vanlig) og før han forlot teltet han oppholdt seg i, sa han: "Ønsk meg lykke til! Jeg får bare huske å gå inn i teltet på utpust så jeg ikke forsvinner i dragsuget!"
Da ei venninne var på stjerneobservatoriet, søkte hun om navnet sitt var et himmellegme. Det var visst en "planetarisk tåke", men hvis jeg i det hele tatt har noe galaktisk oppkalt etter meg, må det være et svart hull...

Leir er alltid trivelig det, men det er en del jeg har begynt å venne meg til. En av dem er at enkelte fornuftige venner har begynt å ta med seg ørepropper til nettene.
Da jeg våknet etter den første natta en påskeleir, var noe av det første jeg så at Pål (en ikke så fornuftig venn - til tross for titalls turer med meg) hadde snudd seg 180 grader så beina hans lå ved siden av hodet mitt, og det første jeg hørte var fra en som sov i andre enden av klasserommet: "seriøst... du har ikke vurdert sånn operasjon, 'a?"

Det går gjetord om snorkinga mi. Folk står opp midt på natten og går til hytta jeg sover i, kun for å høre hvor ille det faktisk er. Snorkinga kan ikke sammenliknes og ingen klarer å etterlikne den hverken i våken eller sovende tilstand.
Noen foreslo engang at jeg burde kalle det hele for kunst og få statstøttet leilighet i sentrum som folk kunne oppsøke når jeg sov for å høre meg snorke. Når det gjelder snorking er jeg rett og slett kongen.

Noe av det særeste jeg vet om snorkinga mi er at den er av flere beskrevet som "urytmisk"... Urytmisk?!? What? Hvordan kan man snorke urytmisk? Også jeg, da? Tidligere trommis og skriver ofte på tastaturet i takt med musikken.
Enkelte dataspill kan jeg ikke spille med musikk til fordi det blir urytmisk å trykke på "skyt" eller "sving"-knappen akkurat da! Det kan hende at den urytmiske snorkinga må veie opp for den overdrevne rytmen ellers. Skape en slags balansegang eller noe...

Vel, uansett... jeg snorker, og denne snorkinga har resultert i mange forskjellige vekkemetoder. Jeg har blitt slått (og har slått tilbake, rett i nesa på en fyr), sparket, forsøkt kvelt og en gang våknet jeg med vondt i hodet og en stor, tung sko liggende kun centimeter fra hodet mitt. Samtidig var det en på andre siden av klasserommet som manglet sine sko...
De fleste har gitt opp å få bukt på snorkinga mi, men noe har gitt resultater. Øystein, Jan og Pål er tre av de jeg har overnattet mye med, og Øystein klarte en gang å finne oppskriften på hvordan man kveler sagverket i ganen min. Et eksempel å følge.
Øystein: (sint i stemmen) Åsmund!
Meg: (helt i en planetarisk tåke) øh? hva er det?
Øystein: Du vet hva det gjelder!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Faren min høres ut som en traktor med kjettingene i vrangstrupen når han snorker. Det RISTER i veggene.

Denne posten var en fryd å lese, for jeg kjenner meg igjen^^.

Kristin Storrusten sa...

Neinei, Elisabeth. Vi snakker SINNSYK snorking - det går faktisk ikke an å tro før du har hørt det. Selv sovnet jeg på Åsmund på en hyttetur, men våknet etter ti minutter da han også sovnet. Klokken var 4-5 og jeg var stuptrøtt, så jeg lå i et kvarter og lurte på hva som var verst: Stå opp, eller overleve dette marerittet.

Du glemte å nevne at kjæresten din er den eneste som faktisk sover gjennom dette. Det er derfor hun fortjener deg.

PS. Jeg synes ikke Sør-Afrika er stedet. Bare gærninger der.

Anonym sa...

Jeg har en gang blitt sparket våken fordi en annen i rommet snorket. Jeg fikk streng beskjed om å fikse det. DET er urettferdig. Og jeg fikk aldri hørt deg snorke, ettersom du var våken da jeg kom inn.

Anonym sa...

Kristin: Jeg vil gjerne høre ett opptak av det! =)

Anonym sa...

Jeg begynte nesten å gråte den natten jeg måtte være vitne til snorkingen etter russetreff, da vi alle sov hos Zeiner.. Seriøst.

Unknown sa...

åsmund! neimen så trveli å bli minnet på din buldrene monstersnorking. Nettene med kokelag 1.. Må rett og slett si jeg var mektig imponert. Måten du greide å lage slike overdøvende kveldelyder lengst bak i halsen uten å svelge tunga, smattinga som gav gjennklang i stormkjøkkenkjelene og ut og innpustene som jeg trodde skulle rive ned det ellers uvanlig solide igloteltet. Vurderte et par ganger å stappe de sure ullsokkene dine fra haugabreturen i kjeften på deg, men sto i mot fristelsen. Seriøst, du burde ta opp en nattlig sekvens så har du gode sjangser for guiniess rekord i høyest desibel eller holdt flest mennesker våken pga snorking. Respekt! Theres nothing like it. Kos deg videre i Afrika. Stor klem fra supersamen din, signe marie up north. :)