25 juni 2006

Sport vs "Sport"

Dette innlegget hadde nok peterandrej kalt "Min forakt for golf"

Jeg har aldri holdt golf særlig høyt, det er ingen hemmelighet.
Golf er for meg som rusbrus. Det er enkelte som drikker det og mener de drikker alkohol, men det er jo bare gøysaft og bittelitt vodka. Det er like lite tøft å drikke seg dritings på rusbrus som det er å kalle golf en "sport"

At jeg i det hele tatt kaster bort min dyre bare tid på denne "sporten", er uforståelig.
Det var vel artikler som
denne og denne som for meg satt et stort punktum, fire streker og prikk over i-en i at GOLF ER IKKE SPORT!

For de av dere som er så late at dere ikke gidder og åpne linkene kan jeg kort fortelle at den første sier at vår nye norske "idrettskjeledegge" Bjørnstad fikk refs av de høye herrer i PGA for å ha gått med uregelmessige lommer i buksene sine. Bjørnstad på sin side, skjønner ingenting - buksene var jo tross akt hentet fra Oakleys golfkolleksjon! Selvsagt blir man forvirret av slikt!
Den andre handler om at en annen pappagutt som "vanæret sporten" ved å spille i Arsenal-trøye. Dette ble ikke straffet, men fra nå av er det forbud mot fotballskjorter under golfturneringer.

Her er jeg noe enig med PGA. Arsenal-trøye er uakseptabelt, smakløst og ekkelt. Jeg ville heller bli kastet i et badekar med snørr og rotter enn å ikle meg arsenal-drakt. Allikevel burde det være lov å velge hva man skal gå med selv! Golf er jo "sporten" for individualister. De spiller for seg selv, ikke for en klubb, ikke for et land, men for at de skal tjene golf-dollars, så hvorfor skal de ikke kunne bestemme hva de ikler seg? Om de vil spille golf i catwoman-kostyme burde det vært deres valg!

Golf er som sagt "sporten" for individualister. De vil ikke representere noe annet enn seg selv. Å tilhøre en klubb eller et lag er de for gode for. Selv O-løpere løper for en klubb! Rally-kjørere kjører for et team. Sjakk-spillere representerer en nasjon! Golfspillere er president, konge og statsminister i et land som kalles Megland.

Dette understreker bare mitt poeng... Golf er for bortskjemte pappagutter. De tenker for mye på seg selv til å klare å prestere i virkelige idretter som Fotball og må dermed ta til takke med å slenge rundt med kølla.
Ja, nå kom jeg på en ting til som provoserer meg med golf. Utstyret. Jeg vedder på at halve grunnen til at golf for noen er så forlokkende, er at de får gå å holde rundt den dyrebare kølla si og skryte av den. Midt under en hyggelig samtale om Argentinas sjanse for å slå Tyskland, kan en slik "sports-idiot" skyte inn fra intet: "Kjøpte meg ny kølle i går. Titan og super-drive! Et røverkjøp til bare 15 laken."
Større definisjon på penis-forlenger må du lete lenge etter.

Det som virkelig provoserer er at de vil ha plass i OL... De kjører rundt i golfbiler, caddier (en form for slavedrift jeg ikke orker komme inn på. "Come here, boy!"), påbud om klær du kan gå rett til banketten med etterpå og i tillegg er det dørgende kjedelig - og de vil ha plass i OL. Vær fornøyd med at dere blir nevnt i Sporten og ikke underholdningsnyhetene!

Kids: Say no to golf!

PS: Hvis man absolutt skal ha kleskode i sporter, gjør iallefall som sandvolleyballforbundet har bestemt, så blir kanskje i det minste kvinnegolf interessant...

PPS: For tiden er jeg i tillegg gjesteblogger hos Kristin, så liker du stilen min, stikk innom der også.

PPPS: Og les også Eskils "Jeg liker ikke golf"

1 kommentar:

Esquil sa...

Word!